Volunteers and spaceholing team


A warm welcome!
How nice that you want to help us with the work in the temple and the center!
To become a volunteer, we ask you to send an email to: Natascha, our coordinator. Email: Nataschafrid@protonmail.com with the following information:
1. Your name, telephone number and email address.
2. Whether you sign up as a volunteer for the general course of events or whether you sign up for a special occasion/event
3. A brief description of what you like and what you are good at. It is also nice if you can contribute or exchange something from your work, for example.
You will then be contacted, and a short introductory meeting and/or a concrete appointment will follow. We will then add you to the volunteer App group and ask to become a member of the Temple. You will then receive an email with a request to register for classification in the schedule. There you can enter your name yourself if you want to help. Or you recieve information in the App group.
Important to know: if you are going to help during an event, please know that you register and classify yourself in the schedule no later than the Wednesday evening prior to the event. So you can’t volunteer at the last minute and also not without notice/approval by the coordinator Natascha Frid.
Thank you very much for your effort!
What kind of tasks are available to volunteers?
REGULARLY:
Preparation and support of an event, such as Chitta conscious dance or Tantra for example
Spaceholding during an event
Preparation and helping during a special ceremony
Cleaning work during the week and at special events
Regular job days. These are painting jobs, decorating jobs, cleaning jobs and small renovations
Festivals, urban retreats, where many volunteers are needed. Then, for example, they cook together.
VACANCY: we are urgently looking for someone with super good experience in PR activities: such as sharing FB events and / or inviting friends, making and distributing flyers, blogs or other pieces for the newsletters
VACANCY: We are looking for someone who wants to help make good English translations for the website and newsletters.
Introducing an activity, for and by temple members, such as singing mantra or musical support during gatherings
VACANCY: There is still a vacancy for 1 temple board member to support the Treasurer
VACANCY: we are looking for someone who wants to start / pull the Council of Sages of the temple and who will approach involved members in consultation with the board.
VACANCY: garden team for the vegetable garden, mantra circle to make music, events team to come up with and set up new events
Even if it’s just a small thing you do, or one time: all help is very welcome and appreciated!


Handleiding voorbereiding Events door vrijwilligers:
Welkom, wat leuk dat je komt helpen! Dank je wel dat jij een van de engelen en sterretjes wilt zijn hier, die een glimlach op de lippen van onze gasten toveren!
Algemeen:
Afhankelijk van het evenement, hebben we verschillende routines en begintijden voor het opbouwen.
Hoe laat we je verwachten spreken we per keer af via de Whatsapp groep.
Daarin kun je je ook aanmelden voor een evenement en daarin zie je ook of er al genoeg vrijwilligers zijn. De vrijwilligers coördinator geeft daarin telkens updates.
We verwachten dat je je houdt aan de afgesproken tijden en als je echt niet kunt, dan overleg je met de coördinator even vantevoren waar en hoe laat jouw hulp aanvullend kan zijn. De reden dat we het hele team op tijd bijeen willen hebben heeft te maken met space holding: we starten graag met een sharing/intentie voor fijne energie, zodat iedereen zich gezien en gehoord voelt. En bovendien is dan ook voor iedereen duidelijk wat de bedoeling is en hoeft het niet steeds opnieuw uitgelegd te worden.
Soms gebeurt er iets waardoor het even niet lukt, dat is helemaal net erg, maar overleg dan wel goed met de coördinator, zodat we er zoveel mogelijk voor elkaar kunnen zijn.
Als je mee gaat draaien bij evenementen, plaatst de vrijwilligers coördinator je in de rooster WhatsApp-groep.
Globale tijden voor onze events, waar we ons allemaal aan willen houden:
Voor opbouw:
- Vrijdagavond, dat is meestal een Tantra evenement: 18:00 aanwezig. Openingscirkel, opbouwen en thee/hapjes voorbereiden duren een uur.
- Zaterdagavond, Conscious clubbing event: 16:30 aanwezig: Openingscirkel, opbouwen, eten voorbereiden en diverse voorbereiding duren ongeveer 1,5 uur.
Opruimtijden na afloop:
- Vrijdag meestal rond 23:30
- Zaterdag om 01:00 uiterlijk 02:00 uur.
We ruimen met zijn allen op, dat wil zeggen het hele team.
Soms ruimen we al eerder op wat kan, zonder te storen (bijvoorbeeld vuile kopjes van mensen die al weg zijn, lege schalen afwassen etc).
Kun je ècht niet kunt blijven tot het einde, geef dat dan alsjeblieft zo snel mogelijk vantevoren via de genoemde App groep aan. Dan kunnen we beter sturen op een goede verdeling van taken en blijven er genoeg mensen over voor het opruimen aan het eind. Als je niets hebt gezegd vantevoren, vinden het echt niet fijn als je opeens besluit om toch maar weg te gaan. Wat de reden ook mag zijn van toch eerder vertrek: meld je altijd even officieel af bij de coördinator. Die kan je bijvoorbeeld betrekken bij een vervroegde afsluitende cirkel en je taken herverdelen.
We sluiten altijd de avond af met een korte sharing, knuffels en elkaar bedanken! In de sharing kan je aangeven hoe jij iets ervaren hebt, maar ook eventuele tips geven. Dat laatste kan natuurljk ook per email..
Extra opruim/opbouw hulp buiten deze tijden:
Als je tijd en zin hebt waarderen we het heel erg als je bij events waar de hot tub wordt opgezet, tijd maakt om een dag/avond vantevoren te helpen met het opzetten van de tent, of een dag erna met het afbreken van de tent en het bad. Dat is namelijk erg veel extra werk…
Soms zijn er andere klussen die voor een speciaal evenement nodig zijn of een snelle reparatie van iets waarbij we wat hulp kunnen gebruiken, dat laten we ook via de App groepen weten.
Meenemen: Vrijwilligersbijdrage en eten voor de potluck
Vrijwilligers vragen we om ook voldoende en deelbaar eten mee te nemen voor de potluck maaltijd. Lukt dat echt niet, dan vragen we je om dat 24 uur vantevoren te laten weten (dan moeten we soms extra koken). Of je nou wel of geen eten meeneemt: we vragen je óók om een kleine bijdrage (5 euro voor een dagdeel en 7,50 voor een dag of 2 dagdelen*). Dit is vanwege de hoge kosten van de tempel/het centrum.
We zijn namelijk een kleine tempel, géén commerciële organisatie en we maken geen winst. Relatief hebben we een groot team, hoge kosten voor DJ en muzikanten/workshopleiders, maar ook voor boodschappen en zaalhuur.
We vragen je begrip hiervoor, ook al is er bij grotere organisaties een totale vrijstelling (maar daar is dan vaak weer een bar waar drankjes verkocht worden).
Los van dat minimum bedrag is een extra donatie natuurlijk ook welkom.
*Maar mocht het echt een groot probleem zijn, bijvoorbeeld omdat je vaak komt, geweldig helpt en van een heel klein bedrag moet rondkomen, neem dan contact op met onze vrijwilligers coördinator (ruim voor het evenement). In overleg over wat er kan en niet kan, hoeft er geen belemmering te zijn om in onze tribe mee te stromen!
De prakische taken: per team en voor allen na afloop:
1. Zaalteam:
Zaal: klaarmaken
- Rode doeken in twee samengebonden tot “zuilen” knopen.
- DJ Tafel precies ertussen, met oranje kleed erover. Soms aan de zijkant, vraag dat even na. Soms is er een podium voor muzikanten nodig..
- Lampjes met sterrenhemels plaatsen. Lampjes, Snoer en afstandsbediening liggen op en in de schuine kast in de zaal.
- Kaarsjes, elektrisch, staan in de vensterbank rechts. Als je aankomt even checken of ze opgeladen zijn en na afloop meteen weer aan de lading zetten.
- Kaarsjes (nooit van vuur!!!) in de houders doen in de vensterbank, op de piano (het altaar) en op de DJ tafel. Doe er ook 6 in de toiletten (2 per toilet en 2 voor de wasbak) en daar het gordijntje dicht.
- Vloer swifferen, swiffer staat in de doucheruimte en indien nodig dweilen (dweilen en schoonmaakmiddelen zijn daar ook).
- Klaarzetten in de zaal (en soms is dat in de keuken) #: dienbladen voor thee en water op de rode kastjes/tafel. Bij grotere groepen (16 of meer): de grote theepot met twee kranen, en anders alleen 2 losse 1,5 liter kannen. Idem voor het water: losse kannen of de grote glazen pot met stevige kraan. Graag op een dienblad zetten, met 1 poot erachter overheen, ivm ruimte voor kopjes op het dienblad (dit ivm knoeien). (# overleg dit even: soms doet het keukenteam dit)
- Zitzakken netjes leggen, meditatie kussens, yogamatten of matrassen erbij leggen, in de opstelling zoals op die avond gewenst is. In overleg met de organisator (Janine of Mark).
- Meditatiekussens: in de schuine kast achter het gordijn op de twee planken onder de DJ-mixer. Graag heel erg NETJES opstapelen als ze weer opgeborgen worden. Yogamatten: in de kast onder ventilator, op de plank. Er staat een trapje op de grond er voor. Graag heel erg netjes en strak 1 voor 1 oprollen, niet meerdere tegelijk! Bij gebruik van olie moeten de matjes altijd afgedekt zijn met een deken.
Matrasjes: nu in de zaal, maar we willen graag dat ze verticaal in de kast gezet kunnen worden in de toekomst (klus). - Licht in de zaal: wees alsjeblieft voorzichting met de dimmer bij de ingang (er zijn al 5 dimmers van 80 euro versleten door ruw gebruik) . Om het licht aan te doen, moet je er op drukken. Daarna pas kan je de dimmer instellen. Ook kun je lichtjes op de vloer aandoen en langs het plafond! Vloer: Stekkerdoos met schakelaar onder de cv in de hoek bij het stenen beeld. Plafond: verlengsnoer koppelen achter gordijn, bij raam naar de binnenplaats (en laat de stekkers alsjeblieft in het blok zitten).
- Cv op 2 zetten overal (of even op 3 in het begin)
- Lichtschakelaars aan in de schuine kast (2 stekkerblokken, links en rechts), dan werkt de ventilator op de wand van die kast. Ventilator zachtjes aan zetten en gordijnen van de kast met stoelen op een kier doen (anders zuigt hij de gordijnen op)
- Eventueel toch eerst luchten, er is ook geurverspreider met aromatische olie, en er is Palo Santo (met een veer). Vraag er naar als je vindt dat er even energetisch gereinigd moet worden. Of als je wil “smudgen”.
- Dans hangmat ophangen: alleen als de groep niet zo groot is. De hoge huishoudtrap staat in de hal bij de wasmachine. Deze groene hangmat ligt in de rode kast op wieltjes, waar de thee op staat.
- Klankschalen naar de lounge (Studio 13) brengen, check dit. Soms zijn ze nog nodig bij de ceremonie. Deze staan in 1 van de twee rode kastjes op wieltjes.
- Optioneel: Osho/Wilde woud kaartjes neerleggen op een altaartje. en alles doen wat je zelf leuk vind om het een fijne sfeer te geven in de zaal..Kaartjes liggen in de orde kast op wieltjes.
Ramen open of dicht:
- Tijdens het dansen kan het raam naar binnenplaats open + bij warm weer eventueel een ventilator erin (die ligt in de kast naast de yogamatjes)
- Verder kunnen de onderste ramen open , maar doe alsjeblieft NIET de bovenramen open!!! Dat geeft namelijk teveel geluidsoverlast in de buurt.
- Doe aan het einde van een DJ-set als de nummers trager worden de ramen weer dicht en de cv aan, zodat we het niet te koud krijgen als we stil zitten/liggen.
Muziek bij binnenkomst, DJ, muzikanten en uitleg geluidsinstallatie (technische vrijwilliger):
Vantevoren willen we graag wat rustige muziek draaien als mensen binnen komen. De DJ komt eerder om op te bouwen, ook kunnen er muzikanten zijn die geluid/microfoon/snoeren van de appatuur willen. Meestal heeft de DJ een eigen console.
Voor gebruik van de geluidsinstallatie en het aansluiten van de laptop etc, zie aparte handleiding . Het is fijn als er een technische vrijwilliger is in het team die dit kan beheren.
2. Keukenteam:
Thee/water/hapjes klaarzetten:
Wat staat waar?
- Theekannen, waterkannen: De gewone kannen staan in de witte kast met de open vakken, achter de deur naar de zaal. De grotere kannen en waterkokers ook.
- Kommetjes, borden, kommen, schalen: op de planken boven het aanrecht. Er is een opstapje in de douche (opklabaar, van plastic). En een houten trappetje in de zaal.
- Zwarte bestekkast naast de koelkast: daarin zit bestek, dienbladen en grote platte schalen. Onderzetters voor pannen en snijplanken.
- NB! Hou grote messen in die kast alsjeblieft en doe de kleine scherpe punt mesjes in de dichte groene metalen beker op het aanrecht. Anders prikken de puntjes gaatjes in het tafelzeil….
- Pannen, vergiet, rasp, zeef, metalen schalen: zie keukenkastjes onder het aanrecht.
- Keuken apparaten: Blender, handmixer, rijstkoker, digitale braadpan, Chocoladefontein, eierkoker staan in Studio 13.
- In de keuken bij Studio 14 (onze zaal) zijn een: Tosti-apparaat, broodrooster, staafmixer, koffiezetapparaten, melkklopper, oven en inductie kookplaat.
- Gebruiksaanwijzing Inductie kookplaat: druk op de aan/uit knop rechts, druk op de knop links met “function” en druk weer op de aan/uit knop rechts. Dan gaat hij aan (als er een pan op staat, andres schakelt hij weer uit. ook als de pan leeg is). Hij staat automatisch op stand 6, dat is voldoende om iets langzaam aan de kook te brengen, maar sudderen is op stand 1 nog erg hoog. Hou het apparaat goed in de gaten! Loop er niet bij weg alsjeblieft!
- Oven: deze is oud. Blijf ook in de buurt en neem zelf de tijd op, want de tijdklok s niet betrouwbaar. Ook wordt het bovenop tegenwoordig soms erg heet.. kortom een beter oventje zou welkom zijn. Na gebruik alsjeblieft GOED schoonmaken. Er is namelijk een ERG GEVOELIG BRANDALARM! Een keer iets laten aanbranden of kruimels laten zitten is drie keer naar de hal teruglopen om weer het alarm uit te zetten..en iedereen schrikt er toch weer van.
Brandalarm: Mocht het gebeuren: loop naar de centrale hal aan de voorzijde van het gebouw. Op de posterwand, links zit een kastje met knopjes, die dan rood of geel knipperen. Op het kastje staat PRECIES wat je moet doen, volg dat goed op, want anders blijven de deuren ontgrendeld en kan er worden ingebroken, check dus na het uitzetten ook bij de deur of die weer in het slot zit!! Heel belangrijk.
Hoeveel thee/water klaarzetten?
We maken voor groepen tot 15 mensen ongeveer:
- 1 grote kan 1,5 liter met gemberthee, vers. Die vullen we telkens bij met water van de 1,5 liter waterkoker op de koelkast. En:
- 1 kan 1,5 liter met losse thee in een zeefje of verse kruiden uit de bakken bij de achterdeur buiten.
- 2 of 3 kleine 1 liter kannen voor water.
Bij groepen vanaf 16 personen:
- Daarvoor gebruiken we de grote pot met twee kraantjes voor verse gemberthee. Met als waterkoker de grote 2,5 liter koker. En:
- De grootste waterkan met ijzeren kraantje en metalen houder. Ook staan er waterkannen met kranen in en op de kast. Daar zijn ook twee metalen houders voor.
- Eventueel bij specials ook een 1,5 liter kan met kraantje voor limonade, fruitwater of iets dergelijks.
Je kunt ook munt/citroen en eventueel ijsblokjes in het water doen. Of bevroren fruit uit de vriezer.
Hapjes tijdens en na de de dans:
- In de gang staat een koelkast, waarin fruit, hummus etc zit.
- In de gang bij de slofjes staat een grote afgesloten plastic box, deze kun je gebruiken om eventuele voorraad in te doen, muis vrij…
- Snijd de groenten (en extra fruit) voordat het evenement begint en dek het af (anders wordt er heel veel van gesnoept) voor je het gebruikt.
- Maak voor bij het evenement zelf: een kommetje met fruit en een kom met chocolade of nootjes (vaak ligt er wel iets in de koelkast of er is gedroogd fruit, noten of chocolade in de voorraadbak onder het aanrecht)
- Op zaterdag is er bij conscious clubbing vaak nog veel over van de potluck maaltijd. Die kun je dan in de loop van de avond in kleinere schaaltjes doen, en dan blijven de hapjes in de keuken staan op de tafel.
Afwassen voor, tijdens en na het event:
Bij een zaterdag event/conscious clubbing of tijdens een groter event van een hele dag:
- Was de glazen van de cacaoceremonie altijd zo snel mogelijk af, want deze geven een enorme troep in de keuken.
Tussendoor afwassen is helaas wel nodig.
Bij de potluck: laat wel iedereen zijn eigen bordje afwassen en maak daar een soort afwasstraatje voor. Dat verbindt mensen ook weer met elkaar! En laat mensen zelf hun namen op bekers schrijven!
Hou het verder bij: was grote pannen en schalen af en schep schalen die half leeg zijn, maar nog wel in trek zijn als snack, over in kleine leuke kommetjes.
Of zet maaltijden die over zijn, weg in plastic dozen (Je kunt het eventueel invriezen. Tape en stiften liggen in de laatjes van de houten tafel, graag de datum en de inhoud vermelden).
NB! Pas op voor muizen! Er zijn erg veel muizen in het gebouw, dus vermijd dat er teveel eten, kruimels op de grond blijven liggen en ruim snel op wat weg kan in afgedekte dozen.
Laat niet na afloop eten achter en maak de keuken na afloop ook heel goed schoon alsjeblieft! Ook de vloer..
Bij een vrijdag event:
Bij een kleiner event of tijdens Tantra op vrijdagavond is alleen het afwassen afloop nodig. Dat zijn de glazen en een paar kommetjes . Mogelijk ook nog een afwasje van het diner ervoor, van een paar mensen.
Spaceholding en ceremonie team:
Ceremonies/rituelen:
- Als je als vrijwilliger komt helpen beginnen we met een korte startcirkel voor de energie. Fijn dus als je op tijd bent, zie boven. Dit is ook een ritueel.
- Op het programma van die dag staat welke ceremonie, workshop, concert of experience er staat gepland. Het is fijn als iemand het programma even zelf uitprint en ophangt voor het team.
- Vantevoren is bekend wie welke ceremonie gaat geven. Vaak is er een cacao ceremonie, Mark maakt de cacao daarvoor klaar (hij heeft zijn eigen recept). Als je ook een keer een ceremonie wilt leiden of een leuk idee voor een nieuw ritueel hebt, breng het in! Je kunt ook vantevoren contact opnemen met Janine (organisator).
Regels aangeven: Dit zegt de ceremonieleider die het event opent van tevoren.
- We vertellen dat we op blote voeten, soms op speciale binnenschoenen of sokken dansen. Ook met opbouwen of met vergaderingen of andere evenementen willen we geen schoenen (ook niet “eventjes”) in onze “sacred space”! Bij binnenkomst kan al worden gezegd waar mensen hun schoenen mogen uitdoen..
- Ook geven we aan dat we geen alcohol en drugs gebruiken
- Dat we niet praten op de dansvloer of tijdens workshops!
- Langs de kant mag wel zachtjes gepraat worden bij conscious clubbing, maar als het te luidruchtig wordt en het de dansers stoort, dan graag even mensen liefdevol aanspreken tijdens de dans.
- In onze evenementen zijn doelgerichte seksuele handelingen niet toegestaan (maar bloot mag soms wel).
Als je twijfelt, bepaalde “grijperige”energie voelt of als je merkt dat mensen zich niet meer welkom voelen (bijvoorbeeld doordat mensen ruimte innemen door als een “blokje”in de ruimte te zijn met bijvoorbeeld langdurig (tong)zoenen of heel lang heel erg intiem liggen midden op de dansvloer, kortom: je voelt het wel aan…) , probeer dan eerst zelf liefdevol de mensen aan te spreken. Vaak is het in een onschuldige flow en gaan ze zo in elkaars hart op dat ze alles om zich heen vergeten. Als je het niet durft of als je erg getriggerd bent, kom dan naar de coordinator, Mark of Janine. Ook kun je laten merken dat je er bent, door oogcontact met de betrokkenen. Dan merk je vanzelf wel of je nodig bent of niet.
Deur engeltjes:
Deur open:
Rond openingstijd, matje tussen de deur doen en bord met tekst (welkom/event) buiten zetten.
Krijtjes zitten in plastic doosje in witt kast in witte krat links onder bij studio 14.
De kassa:
- Iemand doet de kassa of 2 mensen…spreek dat GOED af
- Rij het “kassa-karretje” voorzichtig naar de achterdeur
- Print lijst met bezoekers uit of vraag erom.
- Installeer telefoon met Sumup (van Janine of Mark).
- Doe wisselgeld in de kassa (grijs geldkistje, vraag ernaar).
- Leg pen en papier en gastenboek klaar voor notities en afstrepen.
- Bij aanvang event het “kassa-kastje” naar de garderobe rijden en in de buurt blijven.
- Kassa kistje op de afgesproken plaats opbergen als de drukte voorbij is
- In de gang bord met een pijl naar links zetten voor de laatkomers. (bord staat achter de jassen in de gang, haal dat voor het event er vandaan..)
Deur sluiten en open doen, bel:
- Op de afgesproken tijd (in je team) gaat de deur dicht (vergeet dat niet!!!)
- Aanbellen kan. Hoor je één deurbel, dan is er mogelijk iemand aan de voorzijde van het gebouw, ren er dan even heen en doe daar open. En leg uit hoe het werkt.
Hoor je een dubbele bel, dan is er iemand aan de achterzijde van het gebouw, die te laat is (of de deur is dichtgevallen). Maak diegene even wegwijs en controleer kaartje etc.
Ambassadeursrol, gastheer of gast vrouw:
- Wegwijs maken: Als mensen binnen komen, wijs ze even de weg naar jas en schoenen. Soms zijn er twee feestjes, check waarvoor ze komen.
- De hele avond zorg je er voor dat het daar netjes blijft zodat we niet struikelen over schoenen en tassen.
- Verdwaalde schoenen in de kleine gang (onze “keuken” bij de studio 14), tassen, jassen onmiddellijk daar verwijderen en in de garderobe hangen.
Mensen liefdevol erop wijzen als je ze het ziet doen.. - Studio 15 (in de gang bij Studio 14) is ook in gebruik soms op vrijdagavond of op zaterdag overdag, let daar op.
Zorg dan dat de deur niet geblokkeerd wordt!! (geen prullenbak of tafel voor die deur)
En wees super vriendelijk tegen mensen die daar in en uit gaan en door de menigte heen lopen..:)
WC’s schoonmaken:
- Dit team maakt ook de wc’s vooraf schoon en na afloop.
- Tussendoor af en toe checken op wc papier, troep en onvolkomendheden
- Vaak is het even een lapje over de wasbak en pot en de prullenbakken legen.
- Maar soms moet het uitgebreider en ook de vloer even gedweild. Kijk met goed licht!
- Er staan schoonmaak spullen in de toiletruimte, op de grond naast het ladenkastje.
- Wc papier en handenpapier in houten ladenkastje.
- Zakjes en afvalzakken in de kleine pedaalemmers, of in ladenkastje of in de doucheruimte (houten kast).
- Kleine handdoeken in ladekastje. Je kunt de lades een beetje open laten ,of er wat rollen en handdoeken uit halen , zodat ze gezien worden.
Opruimen: alle teams! Samen met de gasten (nodig ze uit, geef ze taken).
- Zaal: Ruim alles op. Kopjes van de tafels. Check vensterbanken en achter de gordijnen (vóórdat je ze openschuift)
- Kussens in de schuine kast en yogamatten op de plank op grote kast achter gordijn, hoog. NETJES oprollen! Matrassen opstapelen in de zaal (of later: in de grote kast rechtop)
- De dj tafel inklappen en in grote kast achter gordijn, links. Kleed in rode kastje op wieltjes opbergen
- Zet de DJ-mixer in de schuine kast etc.
- Haal de hangmat weg in rode kast op wieltjes.
- Kaartjes opruimen, kaarsjes opbrengen en aan de lading zetten in kozijn
- Na afloop de zaal swifferen en dweilen.
- Schoonmaak middelen en swiffer is in de doucheruimte (waar aanrecht is met mozaïek). We gebruiken andy en/of ammonia voor de vloer. Ena Onderste plank. Doekjes en dweilen in bakje erboven. Swiffer doekjes, links naast de bakken. Alles in houten kast in douche ruimte
- Keuken: Afwassen, afdrogen èn opbergen van alle vaat: theedoeken, doekjes zijn in de kast in de doucheruimte..
- Doekje halen over alle tafels, ook in de zaal en ook het aanrecht
- Kannen uitspoelen, deksel eraf klikken en tuitje in gat aan de voorzijde hangen, zo droogt hij beter (schimmel vorming tegen gaan).
- Grote theepot met kraantjes ook goed uitspoelen en NIET afsluiten, deksels los in de kast doen.
- Organisch afval verzamelen in kleine bak op aanrecht, deze kan in de compostbak.
- Vloer in gang vegen en dweilen, geen etensresten achterlaten of in open verpakkingen. Alles goed wegbergen of meenemen.
- Afvalbak legen en nieuwe zak erin, afval wegbrengen buiten schuin tegenover de hoofdingang rechts
- Wc’s: zie boven onder wc’s + afval verzamelen en meenemen, geen maandverband achterlaten.
- Gevonden voorwerpen in plastic bak bij de weggeefkast doen, kassa terugrijden, bord buiten en in de gang opbergen in de garderobe
- Lounge: klankschalen terug naar de zaal, kussens opruimen etc
Eindcirkel met elkaar: en DANK JULLIE WEL!!!!!
Handleiding geluidsinstallatie:
Uitleg stereo installatie:
We hebben een woofer (dat is een bas-tonen box), twee hangende boxen en een DJ-mixer (van Pioneer). De mixer staat in de schuine kast achter het gordijn.
Stroom /apparatuur aanzetten:
Lichtschakelaars aan in de schuine kast (2 stekkerblokken, links en rechts)
De aan/uit knop van de DJ-mixer zit rechts aan de achterzijde.
Doe boxen alsjeblieft altijd als laatste aan en als eerste uit.
En zorg dat volumeknoppen dicht staan als je versterker aan en uit doet!
Een telefoon/laptop of ander afspeel-apparaat of mixer/console aansluiten:
Er hangen drie kabels uit de DJ-mixer:
1. een witte kabel met mini-jack voor de telefoon/laptop ( kanaal 2)
2. een doorzichtige usb kabel (kanaal 1).
3. een zwarte kabel met een moderne usb, die in een telefoon of ander afspeel-apparaat kan (kanaal 3)
NB: Check voor geluid op de DJ-mixer of kanaal 1 op “usb” staat en kanaal 2 en 3 op ” line “.
De knoppen mogen echt niet op “phono” staan, want heb je heel erg slecht geluid.
Zie je wel groene lampjes flikkeren, maar heb je geen geluid, check dan of de boxen wel aanstaan, die zitten in het linker schakelblok in de schuine kast.
Voor de laptop van Janine (voor achtergrondmuziek voor het programma begint) sluiten we altijd de doorzichtige USB kabel aan op de laptop. En de stroomkabel van de laptop, want de batterij doet het niet goed.
De DJ plugt meestal zelf iets in voor zijn console. Je kunt hem de rode haspel geven voor stroom bij de DJ tafel. In de ronde rieten mand, boven op de schuine kast zitten ook snoeren, een microfoon en verloopstekkers, als hij naar zulke snoeren vraagt, geef hem dan de mand.
Soms wil de DJ de stekkers van de boxen eruit halen voor geluid, dat mag, maar wel graag in overleg, want de tweede DJ of workshopleider moet dat even weten…
Volume regelen:
Met schuifjes onderaan het betreffende afspeel kanaal bedien je volume. Er is ook een mastervolume knop rechts bovenaan.
Microfoon aansluiten:
In de rieten mand ligt een microfoon in een zwarte hoes (alsjeblieft deze altijd weer daarin terugleggen). En er liggen zarte dikke aansluitkabels met grote stekkers (met een paar pinnen of holletjes..?) in de rieten mand. De aansluiting van de microfoon zit achter op de DJ-mixer, aan de linkerkant! Bdiening microfoon: je zet hem aan door links bovenaan en bovenop het DJ bedieningspaneel een heel klein schuifje in het midden te zetten. Dan gaat er een klein rood led lichtje branden. Zet altijd eerst het volume uit, dat is de klein draaiknop helemaal bovenaan het bedieningspaneeltje voor de microfoon, ook linksboven op de DJ mixer! Voor en na gebruik alsjeblieft altijd de microfoon uitzetten en geluid uit.
Er ligt in de kast waar de ventilator in hangt, rechts naast de yogamatjes, een grote standaard voor op de grond. In de schuine kast ligt een kleine standaard voor op een piano of tafel. Haal de standaard alsjeblieft héél voorzichtig uit de ventilatorkast, want er liggen hele kwetsbare dingen naast, zoals een beschilderde zijden doek die voor ceremonies wordt gebruikt en niet van ons is…en natuurlijk zijn de yogamatjes ook kwetsbaar.
Bij storingen in het geluid:
Als iets het niet doet, of maar 1 box of zo, dan zijn er vaak deze dingen aan de hand:
- De stroom staat niet aan en de boxen staan uit. Check de schakelaar van het stekkerblok links en van het stekkerblok rechts in de schuine kast
- De stroom staat aan, maar er is geen geluid of maar 1 speaker speelt af: vaak zit de apparatenstekker van de Bas-woofer (dat grote zwarte ding op de grond) er niet goed in. of de bas-woofer staat helemaal uit.
Check dan of het snoer aan de achterkant van de woofer echt goed aangesloten is, duw er voorzichtig maar ook stevig tegenaan, want hij is stroef en door het vele heen en weer schuiven raakt hij toch soms een beetje los. Als dat het niet is, check dan of de aan en uit knop op de achterzijde van deze woofer, wel ingedrukt is, anders staat alles uit. De boxen zijn namelijk via deze box aangesloten op de DJ-mixer. - Er is wel geluid, maar het dreunt vreselijk in de bassen en je krijgt het niet goed afgesteld via de mixer: op de achterzijde van de woofer zit een toon-knop, deze hoort in het midden te staan of zelfs iets voor het midden. Vlak onder de snoeren, het bovenste knopje. Blijf daar verder zoveel vanaf…alsjeblieft.
- Er is wel geluid, maar krasserig en heel zacht. Check de schakelaars bovenaan het bedieningspaneel, bovenop de DJ-mixer, staat deze op : “line”, voor kanaal 2of 3? En op usb voor kanaal 1? Waarschijnlijk stata er dan iets op “phono”.